25 december 2014

Från toarulle till utmärkt värmeljusförvaring

Vad gör ni med dessa tomma toarullar? Slänger? Javisst, det brukar jag också göra.
Men om du sparar några kan du tillverka en utmärkt liten "presentask" för värmeljus! 
Tack till Malin "Lillpiga" Tivlin som berättade att hon sett altrade toarullar nånstans på nätet, och gav mig idén! Hon berättade att värmeljus passade precis i en toarulle! :-)


Jag gav bort dessa i julklapp igår.
De var ett DT-uppdrag för BoBunny, och visades upp Facebook och Instagram
för en vecka sen. Dags att visa upp dem här nu då alltså!


Det är inte så svårt att göra dessa. Det tar en stund, men det är det helt klart värt!


Allt material jag använt kommer från BoBunny.


Om du scrollar ner en bit hittar du en beskrivning i text och bild hur man gör.


Visst blir det fint med glittriga kanter på locken?!
Jag har använt Glitter Paste från BoBunny.



Det får plats sex stycken värmeljus i varje behållare.
Dessa glittriga ljus hittade jag på ICA Maxi.




Här kommer en beskrivning/tutorial i text och bild hur man gör dessa:

Jag valde papper och dekorationer från BoBunny underbara julserie från i år
som heter Christmas Collage.


Några av de verktyg som behövs:

Börja med att skära till en bit papper som är lika bred som toarullen, och som når runt.
Jag använde måtten 9,5x16 cm.
Chalka kanterna på pappret med svart eller brunt.

Fäst pappersbiten runtom toarullen. Jag tyckte dubbelhäftande tejp fungerade bäst!
 För att dölja skarven som blir skar jag till en smal remsa
av ett annat papper och fäste det på skarven.

Nu är det dags att göra locket och botten.
Jag stansade ut fyra cirklar varav två var med en scallopstans.
Den vanliga cirkelstansen var 5 cm i diameter,
och scallopstansen var 6,5 i diameter.
På kanterna penslade jag med BoBunnys Glitter paste gold.

Nu ska rullen fästas. Jag tycker att flytande lim funkar bäst till det.

Stansa sedan ut en bård med en fin kantstans. 
Den jag använt kommer från Martha Stewart och heter Doily Lace.
Måtta så att bården når runt rullen med lite råge. 
Limma sedan ihop bården till en cirkel.

Limma fast den på undersidan av locket. Även här funkar flytande lim bäst, tycker jag!


Så där ja! Locket är färdigt! 

Dags att dekorera!
På toppen blir det en BoBunny-blomma med lite Glitter paste på! 

Färdig att användas!


1 kommentar:

Carina sa...

Kikade in i din blogg för att hitta nån rolig skiss och dök på dessa. Superläckra gåbortpresenter å inte bara i jultid tycker jag :) Tack för all inspiration du ger! //Carina